مخاطب شناسی در آثار سعدی
نویسنده: admin adminمخاطب شناسی در آثار سعدی
رحیم میرحسینی
چکیده
مخاطب گیرندهی پیام است یا به زبان گویاتر یک پایه از چند پایهی اصلی پیام رسانی است. مخاطب میتواند در زمان زیست پدید آورندهی اثر زندگی کرده و خود جز اثر باشد. در این پژوهش به بررسی آثار شیخ مصلحالدینسعدی شیرازی و مرور وبررسی مخاطبان او پرداخته میشود وبه این موضوع توجه دارد که زیست مخاطب و شاعر موازی هم بودهاند واین زیست برشادیها و عشق، غمها و فرهنگ عمومی و نحوهی زندگی و حالات درونی و رفتارهای بیرونی مؤلف و مخاطب تأثیر گذاشته است و نیز آشنایی وعلت شهرت عام و خاصتر سعدی بعنوان یکی از شاعران و نویسندگان قرن هفتم و کارآمدی زبان آثارش و منطق حکایت و تمثیلهایش بر مخاطبان و مخاطبان بر آثارش. روش پژوهش بر شواهدی از خود متن آثار سعدی است. تا جنبه مخاطبشناسی آثار و نوع تأثیرات او بر بینش مخاطبان از حیث فرهنگ زبانی و فرهنگ زندگی بیشتر معلوم گردد. سعدی با آوردن موضوعات متنوع در آثارش طیفهای مختلف مخاطبانش سعی در تلطیف فضای پرآشوب قرن هفتم داشته است تا زندگی برای همنوعانش کمی قابل تحملتر شود. این تحقیق کوشیده است با توجه به دستاوردهای نهایی مخاطب شناسی به کنکاش در آثار سعدی پرداخته و به مخاطب شناسی آثار سعدی از جهت پایگاه اجتماعی و نوع دریافت آنها توجه کرده است و همچنین کوشیده مسائل زندگی و فرهنگی آنان را مورد تدقیق قرار دهد.
کلید واژه: آثارسعدی، سعدی، مخاطبشناسی، مخاطب، هرمنوتیک
نام فایل | نوع فایل | حجم فایل | دانلود |